Wednesday

Perkara Lelaki suka Tentang Wanita..

Assalamualaikum..

Di pagi yang ceria ini Keyyah ingin berkongsi tips untuk gadis-gadis atau pun kaum wanita.. HANYA UNTUK PEREMPUAN. Tips ini di emelkan oleh kawan lelaki ok. So mungkin betol lah isi nya..
Kepada sesapa yang pernah baca tips or entry sebegini,  baca lah sekadar untuk mengingati semula. Manusia kan mudah lupa.. alamak xmo bebel panjang2..jom kaji apa yg lelaki suka tentang perempuan... 

1.Bentuk badan dan fizikal yg menarik.
Dari mata turun ke hati. Sememangnya lelaki ni suka melihat wanita yg berdahi licin. Malah perempuan sendiri pun suka tgk perempuan yg cantik kan. Mmg dah hukum alam manusia ni mmg suka pada yg cantik2 belaka.
 
2. Sifat lemah lembut.
Aduhai sifat perempuan yg camni memang dpt mencairkan hati lelaki dgn cepat. Lelaki mmg suka dgn perempuan yg lemah lembut. Lenggok tubuh yg kemas ketika berjalan dan duduk menjadi tarikan lelaki.
 
3. Selalu senyum semasa berbicara.
Jangan kedekut utk bg senyuman. Awek muda ni. Fakta sains kata otot yg digunakan utk mengerut lebih byk drpd senyum. Maka jagalah otot muka anda supaya tak cpt kendur. Lepas ni Keyyah nk slalu senyum lah...
 
4. Jujur dgn pasangan anda.
Si dia pasti akan menghargai anda kerana lelaki sangat suka pd wanita yang jujur.  Ingat ya, tahap kepercayaan lelaki tidak sama dgn perempuan.
 
5. Penampilan yang sederhana.
Jangan keterlaluan apabila bersolek. Memang lelaki suka pada kecantikan tp lebih kpd kecantikan semulajadi. Paling penting, anda perlu tahu bahawa kecantikan itu sangat subjektif.
 
6. Jangan cepat perasan.
Jangan perasan walaupun anda sememangnya mempunyai paras wajah yang cantik. Kalau ada orang lain yang memuji anda cantik, comel, balas cukup dgn sekadar tersenyum. Si dia pasti bangga dan tertarik dengan sikap sederhana anda tu.
 
7. Manja pada saat yg diperlukan.
Bermanjalah dengan si dia apabila si dia memerlukan anda bersikap sedemikian. Tapi harus ingat, manja tak bermakna mengada-ngada. Lelaki tak suka pada pasangan yg gedik.
 
8. Bijak menyesuaikan diri di dalam apa jua situasi.
Terutama apabila berada di depan orang ramai atau majlis2 rasmi. Walaupon sebenarnya anda adalah seorang yang gugup, kawal tindakan dan perasaan anda tu. Jangan tunjukkan kelemahan diri anda depan kawan2nya. Bukan untuk hipokrit. Tetapi utk menjaga air muka pasangan anda tu.
 
9. Jangan bercakap perkara yang remeh-temeh kepada si dia.
Cakaplah perkara yang penting sahaja kerana perkara remeh-temeh yang anda sampaikan itu hanya akan membuatkan si dia bosan dengan sikap anda.
 
10. Matang apabila bersama dengannya.
Lelaki tak berapa suka dengan wanita yang terlalu kebudak-budakan. Apatah lagi kalau anda memang dah berusia. Jangan anda fikir manja dan sifat kebudak-budakan adalah sama. Ianya sgt berbeza sekali.
 
11. Jangan bandingkan pasangan anda dengan lelaki yang lain.
Hal seperti ni hanya akan membuatkannya marah. Atau lebih teruk, si dia tidak akan berasa selesa bila bersama dengan anda lagi. Perhubungan boleh menjadi retak di sini.
 
12. Jadilah penemannya di waktu senang dan susah.
Wanita sebegini selalunya akan menjadi sumber inspirasi atau kekuatannya apabila berhadapan dengan sesuatu masalah. Ambil tahu sekiranya dia ada masalah ataupun tidak.

13. Jadilah pendengar yang setia.
Jangan sesekali memotong percakapannya apabila si dia sedang bercakap. Kalau dia bercakap tentang masalah dia, beri sepenuh tumpuan dgn setiap apa yg dia luahkan. Kadangkala lelaki pon ada masanya perlu tempat utk meluahkan segala masalah mereka.
 
14. Tidak terlalu suka meminta-minta, merengek atau mendesak-desak.
Lelaki tidak gemar wanita terlalu berkuasa di dalam perhubungan. Jika anda sangat memerlukan sesuatu, mintalah secara baik kerana lelaki selalunya mudah untuk bertolak-ansur. Kalau anda tetap memaksa walaupun dia jelas tidak mahu, anda hanya akan merosakkan perhubungan itu.
 
15. Jadilah seorang yg berdikari.
Jangan terlalu bergantung pada pasangan anda.. Sebagai contoh, apa salahnya anda pergi ke pasar atau membayar bil seorang diri. Lelaki suka pasangan yg pandai menjaga dirinya sendiri. xpe sekarang bil boleh bayar on9 terus.
 
16. Berikan sedikit kebebasan kepada si dia.
Adakalanya lelaki juga mahu menghabiskan masa mereka bersama kawan2nya yg lain. Kalau anda boleh melakukannya, pasti si dia tidak teragak-agak untuk terus bersama anda.
 
17. Menghormatinya pasangan anda.
Jangan tinggikan suara walaupun anda marah padanya. Hormati segala keputusannya. Kalau anda mempunyai pendapat sekalipun, jangan pertikaikan apa yg dia putuskan. Nasihatkan secara lembut dan serapkan pendapat anda tu dgn perlahan-lahan. Hati lelaki turut akan lembut jika seseorang melayannya dgn lembut.
 
18. Akui kesilapan sendiri.
Tiada seorang pon di dunia ni yg sempurna. Lelaki juga selalunya suka kepada wanita yang berani mengakui kelemahan dan kesilapan diri. Apa yg penting kenali kelemahan tu dan berusaha utk berubah.
 
19. Tahu memasak.
Mana-mana lelaki sekalipon mesti suka pada perempuan yg ppandai masak. Kalau anda tak pandai sekalipun, cuba2 juga utk belajar. Tak perlu masak yg rumit2. Apa yang penting anda tunjukkan minat untuk belajar. Jangan sesekali anda cakap tak suka dgn makanan kegemarannya. Ini menunjukkan anda memperlekehkan apa yg dia suka.

20. Berpendidikan.
Anda tidak semestinya kena ada segulung ijazah dari mana-mana universiti. Tapi tonjolkan sikap yang mempunyai etika dalam percakapan dan tingkahlaku. Jangan keluarkan bahasa kesat atau perbuatan macam orang tiada tamadun. Anda juga perlu tahu isu semasa. Jangan bila cakap pasal masalah dunia anda blur tak tahu apa-apa. 

P/S: Lain orang lain lah citarasanya dan pandangan nya.. Keyyah cuma sekadar ingin berkongsi.  Xsalah untuk kita memperbaiki diri..

12 comments:

M a W a D D a H said...

semua ciri-ciri di atas ada pada adah....hahahaha... erkkk...

sarah shafie said...

pun ade pada sersire..kuang kuang..

Bintang Hati said...

agk btol la yg ni
coz sy sdri pena slow talk ngan kwn lelaki..
bdiskusi la..
n sume yg de kat ats tu kwn sy mention
tu yg diorg nakkn dr sorg wanita...

Syafrizal said...

memang ciri-ciri idaman seorang lelaki hehe

maCy said...

1-xde.. haha

5-tak caye la.. die ase na maCy melawa je..

10-ktrg same j ta matang.

14-xpna mntak pape.

sme da ade.. npe die wt cm2 ag kt maCy?

cik arnab said...

cik arnab suka ngan entri keyyah.. memang tepat sgt, semua ciri2 tue, laki suka..tapi semua ciri tu xder kat cik arnab

gades ain said...

tatao masak! camne nieyh? adodoi! heheheeh :P

sweeTSour said...

Mawaddah: ohho adah ada semua ciri2 idaman lelaki.. xlama lg beratur lah org isi borang..wahaha

sarah : sersire mmg terserlah ciri2 wanita sejati..hehe

sweeTSour said...

Bintang Hati: yup lelaki mmg nak kan semua ni..tp dorg xtau lah boleh bagi ke x apa yg perempuan perlukan..hehe

Syafrizal: susahnya nak menambat hati lelaki.. tapi setiap org ada kelebihan n kekurangan.. so jgn terlalu mengharap kesempurnaan..

sweeTSour said...

Macy: apa yang dia buat kat Macy..ermm biasa lah manusia, terlalu mehukan kesempurnaan sedangkan diri penuh dengan kelemahan.. sabar ye dik.. xlama lagi dpt lah mr right 2..aminnn..

cik arnab: alololo jgn lah terlampau merendah diri..mesti ada punya ciri2 ni, cuma cik arnab xperasan kot..hehe

sweeTSour said...

gadis ain:
xtao xpe, masih ada peluang nk blaja..mesti lambat lg nk kwen kan.. chaiyok chaiyok..usaha tangga kejayaan.. jgn terlalu gigih sampai patah tangga tu sudaaa..

Yuni Aisyah said...

susah la nak penuhkan sume ciri2 tu..sbb tu smpai skrg xde yg melekat..haha