Wednesday

Curang di balas Curang

Assalamualaikum...
hari nih tgh busan2 study, aku pn dgr lah tv9 online..hehe tgk cita pasal pa??? hee aku tgk semanis kurma... mmg aku suka tgk siri ini...byk ilmu yg aku dpt..walau pun xkwen lg tp aku suka jer tgk cita nih... sebagai persediaan dimasa depan...
antara pandangan org ramai:
  • memaafkan pasangan lebih baek..sbb disitu letaknya keteguhan iman.
  • ada pendapat mengatakan kalo 2 2 dah curang, lebih baek pilih hidup msg2...xperlu lah lg nk teruskan ikatan itu..
  • ada sorg pemanggil 2 cerita suami nya slalu ber-Chatting..lps 2  mula lah bercinta ngn chatters..aissh boley lak cm 2 kan...wahai perempuan2 diluar sana, berhati2 lah ngn teman cyber ni..bukan aku nk kata semua kwn di alam maya nih bersifat begitu, cuma berhati2 lah..
  • kalo korang cmna lak..hehe kalo aku xtau lah kan...Semoga dijauhkan lah dr sifat2 mcm ni..
Ok ni lah seba sedikit summary yg aku dpt dr Ustaz Wan Akhasyah n Ustazah Siti Norbayah.
kenapa lelaki curang:
1. membalas dendam
2. sesetengah lelaki mempunyai tabiat utk memburu..nk buru apa tu..adesss sungguh dasyat ayat Ustaz Wan Akhashah nih..hehe
3. nafsu..
4. sikap romeo
5. ego..nk test market.. haha
6. digoda..ohho lelaki mmg xtahan bila digoda...ini kata2 ustaz..

kenapa perempuan curang:
1.kurang perhatian dr suami
2. terlalu byk perbezaan...sebenarnya suami isteri saling melengkapi..tp kalo terlalu byk sgt perbezaan mmg slalu gadoh la...
3. berubah sikap dan penampilan.. mula2 kwen pkai smart2, lps 2 semak ja..ermm perempuan pn nk tgk yg cantik dan indah2 jua...ini nasihat ustazah Norbayah ok..aku juz tulis semula jer..hehe..
4. perhatian yg lebih dr insan laen
5. balas dendam
6. tarikan material...

Cara menghindari:
1. Berdoalah. meminta lah kasih syg dr Allah..hanya dia lah yg memberi segalanya..
2. Tolong pasangan untuk kembali ke pangkal jalan
3. Berfikir lah secara positif.
4.Perlu lah menambahkan ilmu berumahtangga.
5. mencari mawaddah warahmah..kena lah slalu bergurau senda dgn pasangan..hehe..kajian menunjukkan dengan gurau senda dapat mengurangkan sakit jantung...
6. Jadi lah isteri solehah dan suami yg soleh

 Doa:

Surah Al-Furqan: Ayat 74
Dalam doa nih minta lah supaya mendapat pasangan yg setia, mendapat ank2 yg soleh dan solehah yg sejuk mata memandang dan berdoalah supaya kita menjadi pembimbing kpd org yg beriman, supaya dia akan igt kita bila kita meninggal kelak.
Surah At-Taubah: Ayat terakhir
Semoga dibukakan pintu rezki, pintu rahmat dan pintu kebahagiaan tuk kita.

Slalu kita dengar, what u give, u get back... so fikir2 kan lah..
Curang nih bukan lah sesama manusia shj..tp curang kpd diri sdr, curang kpd Allah dan curang ngn apa2 sj..Yg paling ptg jgn curang ngn Allah...
Semoga masih ada masa dan ruang tuk AKU mendapat keampunan dr yg maha esa...Aku hanya insan kerdil yg lemah dlm segala segi..eh btol ker ayat ni..tp itu lah yg aku harapkan..PERUBAHAN dlm diri dan KEAMPUNAN dari Ilahi...siapa yg xnak jd org yg lebih baek kan...

pen off..mahu sambung stdy...

3 comments:

sarahshafie said...

sgt mmbina minda entri ini...hehhe

sweeTSour said...

2 lah..insaf sekejap..

M a W a D D a H said...

nice info...