Tuesday

Melentur Buluh biar lah dari rebungnya

Assalamualaikum...pagi yg suram dan mendung..abes lah xkering baju aku nnt...adus apa yg aku merapu nih...Ada x org xkenal buluh...hahaha mana lah tau kan ada org yg xley beza pokok buluh ngn pokok bunga...hehe gurau ja...

kenapa nak cerita pasal melentur buluh lak ni??? belajar dari pengalaman, kalo nk ajar anak biar lah dari kecik (pengalaman tgk anak sedara..br skolah menengah dah pandai masak mcm2)...jgn sampai dah besar nnt baru nk menyesal bila anak xtau nk wt menda2 asas dalam hidup... 

ok disuatu petang yg damai (xda motif start ayat ngn OK), si gadis sedang membasuh pinggan sambil memerhatikan keluar tingkap. lagi tertarik nk tgk bila dgr si emak menjerit2 dengan penuh kasih sayang.... rumah teres yg hanya dipisahkan dengan lorong kecil dengan rumah depan... kiranya dapur bertemu dapur lah...eh faham x nih???? xpaham erk?? tgk gambar..jgn lagi pening sudaaa..

Kiranya apa yg emak si kecil 2 cakap, mmg boley dengar satu per satu dgn jelasnya..nampak juga dengan jelas di bahagian belakang umah 2 ada si anak kecil yg mencangkung sambil memberus baju..tuk pengetahuan korang, si kecil 2 baru umur 7 or 8 tahun ja... emak dia dah ajar dia basuh baju sekolah sendiri.. bukannya emak dia malas, tp nk ajar dia berdikari kot sbb sblm 2 emak dia dah siap basuh n jemurkan baju2 yg sangat banyak...dia cuma basuh sepasang baju skolah dan kasut skolah saja...

emak yg bagaikan bos bercekak pinggang sambil memberi arahan pada anaknya.. berus kat c2 berus kat cni berus kat sana. lepas 2 macam lagak QC si emak cek baju yg dah di basuh..cuci ke x.. dah siap basuh baju, si emak ajarkan anaknya basuh kasut skolah lak...nampak macam kesian tp tgk adik 2 enjoy saja basuh baju sendiri... mungkin xcited sbb 1st time kowt.... hehehe... seronok dgr suara comeil si kecil ni...

nampak macam zalim, tp ini lah ilmu yg akan membantunya meneruskan kehidupan nnt...mungkin boley diguna masa emak dia bersalin lagi ataupun bila dah masuk asrama... 

sebenarnya lain org lain caranya mengajar anak... ada yg ajar dengan belaian manja dan ada juga dgn tengking2... tapi sebenarnya itu lah cara dorg... cara Keyyah lak xtau lagi cm na..kena tggu ada anak lu baru boley pk..


## walau mcmmana cara kita nak ajar anak tu, kasih sayang jgn lupa diberikan...
## memanjakan anak itu boley tp awas!!! jgn terlampau manja sampai xtau nk berdikari nnt...

5 comments:

KUREKURE COMEL said...

hehehe...mina teringat pulak time kecik2...


masa umur 6 thn telah dipaksa masak nasi...sgt excited tau...


bg mina ibu bapa dulu2 bijak mengajar anak2nye...


berbeza dgn skrg...terlampau manjakan anak...waima anak salah..
huhuhu...


salam perkenalan...smile...

M a W a D D a H said...

kiut sgt lukissss....:)

aku masa umo 5 tahun, rajin basuh kasut akak aku..aku pun xpaham...masa budak2 je rajin...wahahah

Keyyah said...

mina: uik awalnya mina blaja memasak... Keyyah umo 6 thn main masak2 lagi..hahaha

adah:
tenkiu adah sambil blushing2..hahaha

adah, pa kata skrg ni ko rajin2kan diri basuh baju keyyah...best2...

:: N.O N.I.C.K.N.A.M.E :: said...

hehehe...mesti along kan baru sekolah menengah dah pandai masak ...tak macam mak teh dia :P (huhu hg pandai gak masak)

Insyaallah t kalo anak aku...
aku nak train mcm ni la :)

KLIK SINI> Lalai solat kerana pengaruh dunia

Keyyah said...

no.nickname:
uik la ni makteh dia lg dasyat kot masak..waka waka eh eh..

ok2 train baik punya..haha