Saturday

SINUS ATAU RESDONG???



Lately slalu sgt selsema n sakit pala.. semenjak cuti CNY lepas sampai skrg selsema dtg..xtau lah selsema or resdung..Rasanya ramai org dh tau apa itu resdong or sinus....Kisah resdung ku bermula slps aku mencium ikan bilis yg dh rosak..lps 2 asik bersin2 n bermula lah kisah alergi ku...salah mkn alergi, byk habuk alergi n dok dlm aircond lama2 pn xbole jugak...Hidungg asik tersumbat ja..Gejala ni semakin serius slps CNY..tersa deria bau ku ilang, tdo lama tp mcm xtdo ja sbb ssh nk bernafas,, kepala pn asik berdenyut ja... G amik ubt di klinik n medical asst ckp selsema biasa..tp stelah antibiotik dh abes, selsema xilang juga...dr c2 aku mula mencari petua. ok aku mulakan dgn apa itu sinus..



APAKAH SINUS?(RESDUNG) secara ringkas Sinus sebenarnya adalah rongga rongga didalam tulang muka disekeliling hidung.
Rongga ini bersambung kehidung melalui aluran aluran yang sangat kecil.
Biasanya lendir dihasilkan oleh rongga rongga ini setiap masa dan disalirkan kedalam hidung.Jika aliran dari sinus ini tersumbat maka lender ini akan berkumpul seterusnya kumam bacteria akan membiak
didalam rongga sinus ini.Ini menyebabkan penghasilan nanah dan juga bengkakan didalam lapisan hidung.
org melayu memanggil resdung HAMA. Jika resdung dah teruk, berkemungkinan kena operate.. Ya ALLAH aku minta simpang la..



GEJALA RESDUNG
* hidung tersumbat
* Lendir di hidung dan tekak
* Sakit atau rasa berat muka terutama kawasan diantara mata
* Sakit tekak yang berpanjangan dan berulang
* Demam atau rasa tidak sedap badan yang berpanjangan * Gejala alahan hidung seperti bersin,gatal hidung dan sebagainya

PETUA YANG DICUBA

1. Minum air asam jawa dan madu...ok boley thn lah ckit selsema + batukku..
2. Aku pakai bedak resdung yg emak kasi.bedak nih dibuat dr kulit kayu manis.
Pkai pd T zon.. nmpk mcm org lps bersalin ja tp aku belasah ja..
So far ubat tu sesuai juga ngn aku..tp sec luaran je...
3. House mate aku kasi mkn pil bawang putih ( xtau jenama pa)... ms mkn ini hidung ku berhenti berair sekejap..
biasalah mkn sekali mst blm nmpk hasilnya..
4. Ada juga petua mkn seulas bwg putih..tp mcm ssh lak nk telan..mmg xsedap..



 UBAT YG KU CUBA
Last skali faez bg aku mkn sejenis ubt resdung, xda jenama, xda logo hologram. cuak juga nk mkn tp aku try lah..dengan kuasa Allah it work on me.. Bersyukur sgt.. setiap penyakit pasti ada ubatnya..




Ada juga petua yg blm try:
1. campurkan madu dgn limau nipis
2. g wt perubatan traditional...guna asap dr rokok ubt...mcm menarik tp xtau nk wt kat mana..
3. jpa specialist..mmg xmampu r sbb aku nih student sepenuh ms...


p/s: kalo kwn2 ada petua n cara laen yg lebih berkesan, kongsi2 lah...sharing is caring..heee

5 comments:

AinDeLuvlyangel said...

ubat homepaty ker tu..????

sweeTSour said...

xlah..nih ubt org kg je buat..

si para para said...

wah boleh buka farmasi ni..hehe
semoga cepar sembuh :)

sweeTSour said...

ha ah boley juga..kang abes org jd bhn experimen..
nway thanks..

Anonymous said...

mana beli..ubat ni..habaq mai sat chek pun nak jugak