Friday

Ammar Amin

Sekali tgk, Amin (ank B.cik aku) xubah mcm kanak2 laen...mata, hidung,mulut tgn n kaki tiada cacat celanya... namun disebalik mata yg bersinar, senyuman yg membahagiakan, tersembunyi sebuah cerita yg tidak sama ngn kanak2 sebayanya...Selepas terkena demam panas pd usia 11 bulan n koma 13hari, amin kekal jadi baby tuk keluarga kami selama2nya...fizikalnya sama ngn kanak2 sebayanya tp Amin xmampu berjalan apatah lg tuk berlari....cuma mampu baring sj.....hanya ley bercakap beberapa patah...yg slalu kuar dr mulut dia Abah, tok, adik fitiyah, achu (paksu), alang, ateh (m.teh) n nanana (means dia lapar)...mungkin nama2 yg dia boley sebut nih nama2 org yg syg dia je kot..tp np dia xley sebut mak..hanya dia jer tau....
Tgh hari td aku sorg2 kat lab sbb dak2 laki suma g solat jumaat...so mula lah aktiviti aku...heee jgn salah sangka k..aktibiti harian aku mst lah kol mak...skali mak cakap Amin kena Gastrik.. Terkedu aku m'dengarnya..senang sgt air mata ini mengalir andai dengar penderitaan Amin...Amin xley mkn..muntah2 n asyik nangis ja...andai kita org yg normal ni pn sgt skt kena sakit ni, inikan pula amin yg xmampu berkata2....Amin demam 2 hari lps n xlalu nk mkn, n smlm dia asik nangis..tp bukan lah nangis mcm baby, tp dia nangis mcm org ngh sakit..nasib abah dia a.k.a b.cik aku bw dia pegi KMC (kedah medical center @ pusat pakar utara).. sedih dgr amin xley mkn, juz minum susu..2 pn muntah semula... kalo la boley ditukar sakit ni kepada m.teh, m.teh rela sayang (bisikku dlm hati)...tp aku tau mst ada hikmahnya... Mungkin Allah tidak uji Amin, tp Allah sedang menguji org disekeliling Amin.. Semoga org2 disekeliling Amin tabah menghadapi dugaan ini expecially b.cik.. Mak ckp semalamn b.cik xtdo sbb jg amin...begitu lah kaseh seorang ayah..
Air mata ini sgt sng tuk mengalir hari ini... tgk je pic amin terus air mata ni mengalir..seyes aku sgt windukan dia...semoga dia cepat sembuh...Pic kat atas nih ms nk bg amin minum ubt.ubt 2 color ijau, so kena bg minum ubt sblm pkai bj...takot2 dia menggelopor n terkena ubt 2 kat bj jer...rsnya ms nih amin paling gemok..sebenarnya kanak2 yg sakit mcm amin sgt ssh nk gemuk walau pn mkn byk...

Kalo perasan pic atas nih, mata amin bengkak n tepi muka dia lebam..kalo ikot ati mmg nk benci ja org yg buat dia cm ni, tp xda gunanya juga...So aku sentiasa berdoa org yg buat nih insaf juga suatu hari nnt...xmo cita psal nih sbb sedey..sob sob...
Senyuman yg sgt membahagiakan...
Ini lah b.cik aku...ms nih dia sgt sedey sbb nk kena tinggalkan amin 2 minggu... sbb g wt umrah...






 Semoga Amin cepat sembuh....

3 comments:

M a W a D D a H said...

Sabar Z...Moga Allah permudah segala urusan...Tentu ada hikmah di sebaliknya...Hanya Tuhan saje yg mengetahui di sebalik kejadian itu...

sweeTSour said...

tenkiu adah...
hopefully disebalik sedikit kesulitan ni akan dibukakan pintu2 kesenangan tuk Amin n org disekeliling dia..

lagenda said...

Salam,

Sedih sangat tengok adik Amin sampai berlinang juga air mata ni.Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul.Kepada semua keluarga Amin diharap bersabar dengan dugaan ini dan semoga Amin terus sihat........